Energia

Jedzenie dostarcza nam energii, która jest nam niezbędna do codziennego funkcjonowania. Potrzebna nam jest by chodzić, pływać, czytać, ale również byśmy mogli oddychać, trawić, spać. Podstawową jej jednostką jest kilocaloria [kcal]. Różne produkty dostarczają nam różnych ilości kcal. Przykładowo woda nie dostarcza nam ich wcale, podczas gdy szklanka soku owocowego to ładunek ponad 100 kcal, ogórek ma zaledwie 5 kcal, banan 120 kcal, a porcja frytek przekracza 300 kcal. Jest to wynik zawartości w poszczególnych produktach różnych ilości węglowodanów, białek i tłuszczy. 1 g białka oraz 1 g węglowodanów dostarczą nam po 4 kcal, podczas gdy 1 g tłuszczu da nam 9 kcal.
Smażąc jesz prawie 3 razy więcej kcal

Produkty, które smażymy chłoną tłuszcz. Podczas smażenia wciągają kilkanaście, a czasem nawet kilkadziesiąt gramów tłuszczu, gdy przemnożymy te gramy przez 9 kcal wychodzi dość pokaźna ich liczba. Często ludzie dziwią się, że tyją nie jedząc objętościowo więcej niż swoi znajomi. Nie ma w tym nic dziwnego. Przykładowo gdy zjesz kilogram ogórków dostarczysz swojemu organizmowi zaledwie 140 kcal, tą samą ilość kcal dostarczysz zjadając dosłownie 10 frytek. Dlatego warto zwrócić uwagę na obróbkę termiczną – chodzi oczywiście o technikę przygotowywania jedzenia (smażenie, gotowanie, pieczenie, etc). Taki posiłek dostarczy ci 490 kcal Taki (wchłoną tłuszcz) dostarczy 1100 kcal Mimo, że podstawowe surowce były takie same, o takiej samej gramaturze, Twój obiad w drugim przypadku to 610 kcal więcej.

Nadmiar energii

W przypadku gdy spożywamy zbyt dużą ilość kcalorii (innymi słowy energii) nasz organizm odkłada je w postaci tkanki tłuszczowej na trudne czasu (czas głodu), który w mocno ucywilizowanych krajach nie dotknie mnie czy ciebie za pewne nigdy. Stąd problem z jakim boryka się wiele osób w naszym społeczeństwie – namiar masy ciała, powszechnie zwany nadwagą, a w przypadku zmagazynowania zdecydowanie większej ilości tkanki tłuszczowej otyłości. Chcesz zrzucić zbędne kilogramy – zacznij od wyeliminowania bądź ograniczenia smażenia na głębokim tłuszczu (do maksymalnie 1 x w tygodniu).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *